Het lettertype is een belangrijk onderdeel van je email nieuwsbrief.
Toch wordt de keuze van het lettertype vaak snel gemaakt en krijgt het weinig aandacht. Hierdoor kunnen onnodige fouten ontstaan, want je kunt niet zomaar ieder lettertype gebruiken.
Waarom kan je niet ieder lettertype gebruiken?
E-mailprogramma's als Outlook kunnen alleen de lettertypes tonen die op de computer van de ontvanger geïnstalleerd zijn.
Nieuwe lettertypes worden niet automatisch toegevoegd en lang niet alle lettertypes worden standaard geïnstalleerd. In Microsoft Word kun je de lettertypes vinden die op jouw computer staan geïnstalleerd, maar deze kun je niet altijd gebruiken in je e-mail nieuwsbrief, omdat niet iedereen alle lettertypes heeft geïnstalleerd.
Daarnaast heb je ook nog te maken dat Apple en Windows standaard verschillende lettertypen installeren. Dit maakt de selectie van lettertypes die je veilig in je e-mail kunt gebruiken relatief klein.
Welke lettertypes zijn veilig om te gebruiken?
Ga je een nieuwsbrief maken? Kies een leesbaar lettertype dat standaard voorkomt op een Apple en een Windows pc: Arial of Verdana.
Wat is de beste lettergrootte?
We raden aan om minimaal lettergrootte 14 te gebruiken voor de bodytekst in je e-mail nieuwsbrief. De leesbaarheid en leessnelheid van de teksten verslechterd bij een kleinere lettergrootte.
Zorg voor voldoende wit.
Hoe gemakkelijk we een tekst lezen, wordt sterker bepaald door de witruimte in en om een letter en om een woord, zin of alinea heen. Deze ruimte zorgt dat onze hersenen de structuur van een tekst overzien.
Bovenstaande adviezen lijken misschien een ’open deur’. Kies toch zorgvuldig het lettertype dat je gaat gebruiken, omdat dit van invloed is op de respons en het rendement van je e-mail nieuwsbrieven.
Maak het voor ontvangers eenvoudig om je berichten te lezen, want zo houd je de aandacht van ontvangers langer vast.