Nieuwsbrieven zijn een geweldig marketingmiddel om je abonnees (klanten en geïnteresseerden) direct te bereiken om je bedrijf te promoten, je expertise te tonen of producten te verkopen.
In de praktijk komt het helaas voor dat ZZP-ers en MKB-ers worstelen met nieuwsbrieven. De "marketingpet" past niet iedereen als van vanzelfsprekend naast de andere bedrijfsverantwoordelijkheden.
Ben je ZZP-ers of MKB-ers? Dan is het tijdbesparende Nieuwsbriefsysteem ideaal voor je. En ... hier volgen 5 onmisbare nieuwsbrieftips om direct voorsprong te krijgen op je concurrenten.
5 onmisbare nieuwsbrieftips die je op voorsprong zetten.
1. Verzendfrequentie ... houd je er aan.
Ga je maandelijks een nieuwsbrief versturen? Eén keer per kwartaal? Als nieuwe abonnees zich inschrijven via je aanmeldformulier, wees dan duidelijk hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt. Het onverwachts en ongewenst ontvangen van een nieuwsbrief is de nummer 1 oorzaak van spam meldingen.
En het gaat dan niet alleen over het ontvangen van een nieuwsbrief van een onbekende website. Het is ook storend als er 3 nieuwsbrieven per week komen, terwijl je dacht dat je er slechts één per week zou ontvangen. Dit is vragen om problemen.
Het is essentieel om de verwachtingen al op het punt van aanmelden voor je nieuwsbrief aan de nieuwe aanmelder duidelijk te maken. Zet boven je aanmeldformulier bijvoorbeeld een "one-liner" als "Ontvang hier gratis wekelijks tips".
Respecteer de verwachtingen van je abonnees om ze blij en betrokken te houden. :-)
2. Verzand niet in creatieve vormgeving
Als het ontwerpen van een nieuwsbrief vormgeving een uitdagende taak voor je is, besteed er dan geen tijd aan. Bij Nieuwsbriefsysteem begrijpen we hoe belangrijk templates met een perfecte uitlijning zijn.
Als je geen designer bent is het verstandig om een kant-en-klaar template met nog meer mogelijkheden van Nieuwsbriefsysteem te gebruiken. Die kan je steeds weer hergebruiken voor al je komende nieuwsbrieven. Het hergebruiken van een template bespaart je aanzienlijk veel tijd en geeft je abonnees een consistente merk beleving.
Hoewel het verleidelijk is om je nieuwsbrief vol te stoppen met mooie afbeeldingen zijn email providers (zoals Gmail) geneigd om je nieuwsbrief als reclame te kenmerken. En af te leveren in de (weinig gelezen) reclame / spam folder. En dát wil je niet omdat mensen zich bewust voor je nieuwsbrief hebben aangemeld.
Expert-tip: Probeer een verhouding van 70% tekst en 30% afbeeldingen aan te houden in je nieuwsbrief. Eigenlijk is meer tekst nog beter. Je nieuwsbrief komt dan meer als een natuurlijke email over en je vergroot de kans dat je nieuwsbrief in de (veelgelezen) primaire email inbox wordt afgeleverd.
3. Vertel wat je weet
Het schrijven van tekst voor een nieuwsbrief kan wel eens zwaar zijn voor een ZZP'er of MKB eigenaar. Omdat het dragen van de marketing pet wel eens tijdrovend kan zijn in relatie tot de andere verantwoordelijkheden.
Bedenk dan wel dat je abonnees een nieuwsbrief van jou willen ontvangen omdat ze er in geloven dat JIJ de expert bent. Verstuur daarom nieuwsbrieven die vol met informatie zit over je merk, je expertise of je winkel.
Zorg er wel voor dat je nieuwsbrief niet volzit met alleen koopjes. Richt je op onderwerpen die je abonnees interesseren. Zoek uit waarmee je abonnees het beste helpt.
Een algemene richtlijn is om per 5 informatieve artikelen vervolgens één artikel te besteden aan verkoop. Als je echter een nieuwsbrief voor een webshop of fysieke winkel hebt ligt het mixen van aanbiedingen met bijzondere gelegenheden meer voor de hand.
4. Vergeet de oproep-tot-actie niet
Als je abonnee eenmaal je nieuwsbrief heeft geopend is de volgende stap dat die ergens op gaat klikken. De sleutel tot het laten klikken is de aanwezigheid van een duidelijke en herkenbare oproep-tot-actie (CTA oftewel Call To Action).
Dit kan een klikbare tekst of een klikbare knop zijn. Daarmee vraag je aan je abonnee om de een of andere actie te doen. Bijvoorbeeld het kopen van een product, het lezen van een blog artikel, het inschrijven of het downloaden van een eBook.
De klikratio geeft aan hoe effectief een oproep-tot-actie is. Als je een nieuwsbrief hebt verzonden, bekijk dan in de rapportage de klikratio en analyseer welke type oproep-tot-actie betere resultaten oplevert voor je bedrijf.
Expert-tip: Zet je nieuwsbrief niet vol met linkjes. Veel linkjes komen spammerig over. Ook Gmail herkent dit onmiddellijk. Probeer niet meer dan één a twee klikbaar linkjes in je nieuwsbrief te hebben, Daarmee vergroot je de kans om met je nieuwsbrief als een persoonlijke email in de veelgelezen primaire email inbox te verschijnen precies tussen de vertrouwde familie en vrienden emails.
5. Verwijder afmelders automatisch
Mailproviders zoals Gmail "leren door eigen email spamfiltering" dat als jouw nieuwsbrief regelmatig door een abonnee wordt genegeerd (niet geopend en niet geklikt) dat je nieuwsbrief zo oninteressant is voor de abonnee dat het vervolgens kan worden afgeleverd in de ongewenste reclame folder of spam folder. Die folders worden bijna niet bekeken. En dit wil je voorkomen.
Geef abonnees daarom een duidelijk kans om zich af te melden voor je nieuwsbrief. Dat mensen zich door gewijzigde interesse afmelden voor je nieuwsbrief is niet erg. Als iemand zich dus afmeld is je enige wijze beslissing om direct afscheid te nemen.
Afmelders worden in Nieuwsbriefsysteem daarom ook automatisch gekenmerkt als "afmelder" en ontvangen geen nieuwsbrief meer. Daar hoef je zelf niets aan te doen.
Uiteindelijk blijven er mensen op je verzendlijst staan die wel actief en geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief. Die openen je nieuwsbrief en klikken op links.
Doordat het aantal inactieven op je verzendlijst afneemt (door afmelders of het kenmerken van onbruikbare adressen) zal de betrokkenheid (aantal opens en kliks), je verzendreputatie en het afleveren in de veelgelezen primaire email inbox toenemen. En dat is weer precies wat je wilt.
Tot slot
Pak de voorsprong op je concurrent, start vandaag met je nieuwsbrief en laat je bedrijf groeien.