Op internet volg ik regelmatig een zorgvuldig geselecteerde hoeveelheid informatiebronnen met briljante inzichten over email marketing en in het bijzonder nieuwsbrieven. Daaruit is een goed beeld te vormen over wat "nu werkt en niet meer werkt".
Zo, volgde ik vorige week een interessant webinar van GKIC over "Business Growth" en wat ik daar hoorde maakte mij alert en wil ik direct met je delen.
De informatie die mij rechtop deed zitten.
Uit jarenlange praktijkervaring in verschillende branches werd het volgende gezegd:
"Stuur minimaal elke maand een nieuwsbrief. Geef de nieuwsbrief de volgende opbouw: maak een grapje of deel een positieve quote, vertel een verhaal wat bij het thema (feestdag, seizoen) van de maand past en doe een aanbieding of actiekorting aan het eind van de nieuwsbrief met een oproep-tot-actie knop.
Met zo'n nieuwsbrief bouw je een band op met je nieuwsbrief abonnees. Ze gaan je herkennen en een positief gevoel over jou en je bedrijf krijgen wat je meteen onderscheidt van je concurrenten".
Dit klinkt misschien min of meer bekend ... al merk ik dat veel ondernemers nog wel eens worstelen om dit maandelijks consequent toe te passen.
Maar wat daarna werd verteld kreeg mijn volledig aandacht.
"Als je maandelijks geen contact hebt met je abonnees zal de waarde van je klant/abonnee met 10% dalen per maand".
En die mededeling komt aan. Dat zet je aan het denken. Want wat betekent dat nu 10% waardedaling? Is dat erg? Is dat veel? Vragen schieten door je hoofd ...
Reken even met mij mee ... één maand geen nieuwsbrief versturen is 10% waardedaling, twee maanden geen nieuwsbrief sturen is al meteen 20% waardedaling.
Als je dus ongeveer 1 jaar geen nieuwsbrief verstuurt zal de waarde van de lijst met e-mailadressen dalen met ... 100%. Dat betekent dat de mensen op je maillijst geen enkele actie meer nemen ... je e-maillijst is gewoon waarde-loos.
Stel dat je na zo'n inactief jaar weer met hoge verwachting nieuwsbrieven begint te versturen aan zo'n inactieve lijst. Welke situatie is er dan ontstaan?
Je hebt dan geen warme band meer met de mensen op je e-maillijst. De mensen zullen jou en je nieuwsbrief tussen de vele e-mails die ze dagelijks ontvangen niet eens meer herkennen. Ze zullen je ook niet zomaar weer leuk vinden. En ze gaan vast ook niet zomaar meer iets bij je kopen. Een deel zal zich hoogst waarschijnlijk uitschrijven voor je nieuwsbrief of in het ergste geval kenmerken als spam.
BAM ... en daar zit je dan ...te staren naar een nieuwsbrief zonder effect.
Kun je dit voorkomen?
Jazeker ... heel eenvoudig door consequent minimaal één keer per maand een nieuwsbrief te sturen om je toekomstige klanten te bereiken en in actie te zetten.
Plan een vaste datum in je agenda. Stuur een nieuwsbrief met een grapje, speel in op een thema of gebeurtenis en doe een onweerstaanbare aanbieding of actie.
Heb je gebrek aan ideeën en wil je een inspiratie boost voor je nieuwsbrief? Lees dan snel de 6 inspiratie tips voor je nieuwsbrief en verhoog je verkoopkansen. Stuur een nieuwsbrief zoals jij die ook zelf graag wilt ontvangen en je abonnees zullen je herkennen, leuk vinden en uiteindelijk vertrouwen.
Bouw met je nieuwsbrief aan langdurig vertrouwen dat jij de oplossing hebt voor datgene waar zij wakker van liggen. Dat kan zijn oplossingen voor gezondheid, relatie, levensstijl, kleding, sport, studie, werk, persoonlijke ontwikkeling, mobiliteit, entertainment, vakantie, ... eigenlijk te veel om op te noemen.
Met jouw nieuwsbrief biedt je als "specialist" steeds weer de beste oplossing waar je abonnee naar uit kijkt. En daar gaat het om.
Succes met het toepassen van de tip "minimaal maandelijks een nieuwsbrief sturen" voor "meer resultaat met je nieuwsbrief".