Toen ik begon met onderzoek en het schrijven van dit artikel was mijn vraag "Welke is het beste voor het bedrijfsleven, Social Media of E-mail Marketing?". Ik wilde een duidelijke winnaar, maar het werd al snel duidelijk ... ik had het mis.
E-mail Marketing en Social Media werken juist perfect samen.
Het opbouwen van een lijst
Het is eenvoudig om een verzendlijst op te bouwen met e-mail marketing. Stuur potentiële abonnees naar je website en geef ze iets wat ze nodig hebben in ruil voor een e-mailadres.
Met social media bouw je aan een grote schare fans, volgers en likes.
Helaas zie ik vaak bedrijven met 10.000+ volgers op Facebook of Twitter die tegelijkertijd over een verzendlijsten met minder dan 500 e-mailadressen beschikken.
Maar het kan ook anders... gebruik sociale media om veel fans in je marktsegment of branche te verzamelen. Zodra je de aandacht van je fans hebt en er een band mee hebt opgebouwd, stuur je ze naar je website (met een link of advertentie). Op je website kun je ze meer waardevolle informatie aanbieden in de vorm van een rapport of video, in ruil voor een e-mailadres.
Met de juiste aanbieding voor je social media fans kun je zo een mooie verzendlijst met e-mailadressen opbouwen.
Zodra je een schare social media fanbase hebt opgebouwd, moet je er voor zorgen om van zoveel mogelijk fans het e-mailadres te krijgen.
Betrokkenheid & Merkentrouw
Met e-mail marketing kan je grote betrokkenheid en merkentrouw opbouwen. Zo is het regelmatig versturen van nieuwsbrieven met actuele bruikbare informatie, in plaats van alleen maar reclame, een gegarandeerde manier tot het verhogen van omzet en resultaat.
Laat je niet verleiden om van elke nieuwsbrief een reclame folder te maken. Plaats bijvoorbeeld in je laatste artikel subtiel een link naar je nieuwste aanbieding en maak dat niet de focus van je hele nieuwsbrief.
Net als bij e-mail marketing kan een reeks social media berichten met een beperkte promotie op de lange termijn enorme voordelen voor je bedrijf hebben.
Bekijk vervolgens je social media statistieken, wat wordt geklikt, gelezen en geretweet? Welke berichten worden steeds gedeeld? Welke artikelen krijgen steeds weer reactie's of worden gedeeld? Welk soort "content" wordt het meest gewaardeerd en waar krijg je het meeste engagement en interactie mee.
Dit is een soort applaus en daarmee vertellen de sociale media fans jou precies wat ze leuk vinden.
Kosten
E-mail marketing is de goedkoopste vorm van direct marketing. Voor een fractie van een cent per email worden maandelijkse duizenden e-mail nieuwsbrieven verzonden.
Bij het gebruik van social media kan het promoten van één van je producten of diensten al tegen nul of een lage kostprijs, afhankelijk van de methode die je gebruikt. Zorg er wel voor dat je belangrijkste social media kanalen staan weergegeven op je blog of website.
Het maakt niet uit wat je budget is want je kunt nog steeds een mooie sociale media fanbase en een e-maillijst opbouwen met beperkt marketing budget.
Lever steeds weer waardevolle content aan (lijsten met tips, actueel nieuws, rapporten, foto's, videos) om er zeker van te zijn dat je een relatie opbouwt met je doelgroep via social media en die relatie daarna verdiept via periodieke e-mail nieuwsbrieven.
Zorg dat je bericht gezien wordt
Een klein probleem met e-mail marketing is het afleveren van je nieuwsbrief in de email inbox van je abonnees. In het algemeen wordt aangenomen dat e-mail providers slechts 97% van e-mails afleveren (het nieuwsbriefsysteem levert 99,9% af).
Als je nieuwsbrief eenmaal is afgeleverd, kan het in de inbox nog steeds over het hoofd worden gezien of staat het weg te kwijnen in de gevreesde spam folder.
Aan de andere kant worden social media berichten voor 100% afgeleverd. Het probleem is alleen dat ze misschien niet altijd worden opmerkt. Zo komt je bericht terecht in het overvolle nieuwsoverzicht van je fans terwijl ze niet online zijn. En tegen de tijd dat je fans weer online zijn kan je bericht al 100 posities lager staan om nooit meer gezien te worden.
Het is jouw taak om er voor te zorgen dat je boodschap opvalt en gezien wordt. Gelukkig zijn voor beide problemen meerdere oplossingen.
Met e-mail stuur je bijvoorbeeld nieuwsbrieven met een opvallende onderwerpregel.
Bij social media plan je berichten op verschillende tijdstippen per dag in waarmee je de kans vergroot dat je fans je bericht zien als ze online zijn. Vroeg in de morgen, rond de middag en vroeg in de avond zijn de beste tijden.
Conclusie
Het komt maar al te vaak voor dat marketeers en ondernemers besluiten om e-mail nieuwsbrieven of social media in te zetten als hun belangrijkste marketing en verkoop tool.
Dit is een vergissing, je moet beiden gebruiken en de sterke punten integreren in je bedrijf. Bouw met social media een grote fanbase op en werk er aan om al die fans op je email verzendlijst te krijgen.
Maak e-mail nieuwsbrieven waarmee je abonnees zich verbonden voelen (lees 7 tips), vertel verhalen en betrek ze bij je producten en diensten. Geef kwalitatief hoogstaande informatie wat je fans aanspreekt en verspreid dat via social media en nieuwsbrieven.
Gebruik social media en nieuwsbrieven om je abonnees, fans en volgers ambassadeurs te maken voor je bedrijf.