Sommige mensen geloven dat minder nieuwsbrieven meer betrokken lezers opleveren. Integendeel! Bij een frequentie van minder dan één keer per maand een nieuwsbrief versturen zit je niet meer vooraan in het geheugen van je lezers / klanten.
Meer kans op afleverproblemen
Mensen herinneren je naam niet meer en zijn eerder geneigd het abonnement te stoppen (of als spam te markeren). Ook kan het e-mailadres niet meer bestaan wat resulteert in een bounce.
Elke vorm van communicatie (mail, telefoon, één-op-één) gaat uiteindelijk over het opbouwen van relaties. Met frequent contact bereik je cruciale factoren voor de groei van je bedrijf.
Vergeet niet dat mensen op je verzendlijst staan omdat ze juist jouw nieuwsbrief wel willen ontvangen. Als de nieuwsbrief relevant is, wordt frequentie minder een probleem.
Hoe word je relevant?
Wij adviseren om in een nieuwsbrief 80% behulpzame informatie en 20% verkoop informatie op te nemen.
Richtlijn voor de verzendfrequentie:
- Verstuur elke maand een nieuwsbrief. Dit is de minimale frequentie. Het doel van een maandelijkse nieuwsbrief is vaak het informeren over de laatste ontwikkelingen in je bedrijf.
- Verstuur 1-2 keer per maand, als je iets aanbiedt op onregelmatige basis of seizoengebonden. Zoals een dakdekker, tandarts, evenement, camping.
- Verstuur frequent (1 x per week) als je veel producten verkoopt of echt wekelijks waarde kunt toevoegen aan het leven van je lezer.
Bedenk wel dat je niet elke nieuwsbrief hoeft vol te zetten met informatie. Promoot bijvoorbeeld één onderwerp of één product dat nuttig is voor je lezers.
Bij Nieuwsbrieven gaat het niet over de verzendfrequentie, het gaat over het opbouwen en onderhouden van een relatie en het geven van toegevoegde waarde aan je lezers / klanten.
Succes met je volgende nieuwsbrief