Hoeveel heb je nu te doen? Te veel, toch? En zo voelen je nieuwsbrieflezers zich ook. Er is van alles te koop, feesten en evenementen bij te wonen, en het werk te voltooien vóór het begin van de vakantie. En dat allemaal met beperkte tijd.
Maar natuurlijk ... je wilt dat je nieuwsbrieflezers nog één ding doen. Iets kopen, iets doneren aan je zaak, je evenement bijwonen, een handleiding downloaden of gewoon op een link klikken om je website te bekijken.
En hoe krijg je je klanten en nieuwsbrieflezers nu zover om actie te ondernemen als ze al zo veel op hun bordje hebben?
Hier zijn vijf kenmerken die je oproep-tot-actie doeltreffender maken:
Eenvoud
Maak dingen niet te moeilijk door te veel vragen of door onduidelijkheid. Hoe eenvoudiger je de lezer aanzet tot handelen, hoe groter de kans is dat hij of zij zal doen waar je om vraagt.
Actiegericht
Het klinkt gek, maar te veel oproepen-to-actie bevatten geen werkwoord, het soort woord dat mensen daadwerkelijk tot actie aanzet. Begin met het uitvoerbare woord - of het nu klik, kopen, doneren, vrijwilligerswerk, registreren of iets anders - en vul de rest zelf aan.
Hou het kort
De beste oproepen tot actie zijn niet lang. Bijvoorbeeld: "Schrijf je in voor het evenement." Dat is duidelijk, kort en makkelijk voor iemand om op te reageren.
Leg uit waarom
Als je tekst toevoegt aan je oproep-tot-actie, begin dan met waarom iemand dat zou moeten doen. "Schrijf je in voor het evenement en vier feest met je vrienden!", "Steun dit goede doel en help kinderen", "Koop dit product, omdat je weet wat ze wil".
Makkelijk te vinden
Maak een oproep-tot-actie makkelijk vindbaar. Verstop het niet tussen veel tekst, zodat de lezer het niet gemakkelijk kan vinden.
Maak de actie beter zichtbaar: dikgedrukte tekst, een ander lettertype, kleur of grootte, maakt een aparte paragraaf, of zet het hoger in de e-mail.
Maak het je nieuwsbrieflezers makkelijk om actie te ondernemen, des te waarschijnlijker is het dat ze dat dan ook zullen doen.