Ben je bekend met de meest algemene tips over nieuwsbrieven? En ben je toe aan een volgende stap? Dan hebben wij hier 6 nieuwsbrief geheimen voor jou …!
Psst, vergeet de laatste tip niet te lezen. Dat is een echte eyeopener ; ).
1. Wees interactief
In nieuwsbrieven lezen mensen niet graag hele lange teksten, maar worden liever vermaakt met mooie afbeeldingen en interactieve content. Mensen verwerken afbeelding 60.000 keer sneller dan alleen tekst en prefereren afbeeldingen boven tekst.
Voorkom daarom hele lappen met tekst in een nieuwsbrief. Verdeel het liever over meerdere nieuwsbrieven en besteed meer aandacht aan een mooie afbeelding en professionele lay-out.
Een video, een gifje of een infographic in de nieuwsbrief biedt ook meerwaarde!
2. Gebruik afzender-domein authenticatie
Ode aan de spambox met (ongewenste) reclame email. Althans zo bekijken consumenten het, maar wat als jouw nieuwsbrief daarin terecht komt?
Dát wil je niet. Je wilt dat je nieuwsbrief direct in de email inbox wordt afgeleverd precies tussen de email van familie en vrienden. Want daar wordt email gelezen.
Het gebruik van "afzender-domein authenticatie" is dan de oplossing.
Wil je weten wat dat is ... Met het toevoegen van SPF- en DKIM-gegevens in de DNS van je website bij je hostingprovider, geef je Nieuwsbriefsysteem toestemming om jouw nieuwsbrief te versturen.
Hierdoor ziet je email er voor servers uit alsof die rechtstreeks vanaf jouw domein is verzonden. Dat waarderen e-mailproviders waardoor de kans groter is dat jouw nieuwsbrief in de email inbox wordt afgeleverd. Precies zoals je wil. 😃
Is het abacadabra .... doe in ieder geval het volgende:
Bij Nieuwsbriefsysteem krijg je de SPF- en DKIM-records kant-en-klaar aangeleverd bij het instellen van je afzender domeinnaam. Download daar de klaarstaande PDF met de juiste instellingen en geef die gewoon aan je websitebeheerder. Die weet precies wat er moet gebeuren en zal in een paar minuten de DNS, snel en correct voor je instellen.
3. Maak een nieuwsbrief voor mobiel
Een nieuwsbrief maak je achter je computer, maar maak de nieuwsbrief ook geschikt voor gebruik op een mobiel apparaat. Steeds meer mensen gaan een nieuwsbrief op mobiel lezen. Houd rekening met de kleine leesschermpjes. Werk met één kolom.
Kies voor kort en bondige teksten, maak tekst goed leesbaar in lettertype Arial, Helvetica of Verdana, gebruik ideale lettergrootte minimaal 14 pixels (of zelfs 16) , en niet te smalle afbeeldingen.
Maak klikbare knoppen minimaal 40 x 40 pixels die met de 'touch van de vinger' te bedienen zijn. Een nieuwsbrief die goed leesbaar is op mobiel, behaalt vele malen meer successen!
4. Ken de nieuwe e-mail- en privacywetgeving
Op 25 mei 2018 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming - General Data Protection Regulation (GDPR) van kracht. Deze nieuwe Europese regelgeving is van grote invloed op je e-mailmarketing. Het betekent dat je nooit zomaar iemand mag toevoegen aan je maillinglijst. Als je in de EU e-mailadressen verzamelt en e-mail toezendt, dan moet je hieraan voldoen.
Sterker nog, een inschrijver moet goed weten wat voor type nieuwsbrief hij mag verwachten. Gaat het om commerciële nieuwsbrieven of zijn het luchtige inspiratiemails? Licht je nieuwsbriefinschrijvers daar in begrijpelijke taal goed over in.
Ben je nog niet op de hoogte van deze nieuwe wetgeving? Dan doe je er verstandig aan om je goed in te lezen en indien nodig voorbereidingen te treffen.
5. Print een nieuwsbrief uit
Op scherm kan een nieuwsbrief er anders uitzien dan op papier. In de praktijk blijkt vaak dat een uitgeprinte versie licht werpt op dingen die je misschien anders over het hoofd gezien zou hebben; een spelfoutje, een scheve afbeelding of een plots wisselend font.
Print daarom altijd de nieuwsbrief uit, voordat je de nieuwsbrief naar de lezers verstuurt. Tip: print de mail natuurlijk wel in kleur uit.
6. Personaliseer op individueel niveau
Een nieuwsbrief personaliseren… Hoe vaak heb je dat al gehoord?! Misschien kan je het niet eens meer op twee handen tellen. Behoort dit nu ECHT tot de nieuwsbrief geheimen. Ja, ja. Zeker te weten.
Dit komt omdat het personaliseren van een nieuwsbrief vaak veel te summier wordt opgepakt. Dacht je dat je lezer aanspreken met de voornaam voldoende was? Dan zit je er mooi naast en ligt er tegelijkertijd een nieuwe mooie wereld voor je open.
Duik eens in je klantenbestand en leer je klanten kennen. Verdiep je in de nieuwsbrief verzendgegevens en blijf op de hoogte van wat je nieuwsbrief abonnees interessant vinden. Maak een aparte verzendlijst voor een specifieke doelgroep en stuur die een "op maat" nieuwsbrief.
Een voorbeeld ter inspiratie:
"Stel je voor: In de vorige nieuwsbrief heb je een collectie spijkerbroeken onder de aandacht gebracht. Waren er een aantal nieuwsbrief abonnees geïnteresseerd in een specifieke spijkerbroek in je webshop? Stuur deze specifieke groep dan vervolgens een nieuwsbrief met een speciale kortingscode voor die spijkerbroek en laat mooie combinaties zien met deze spijkerbroek. Wanneer klanten vooraf geïnteresseerd zijn, is de kans op een geslaagde aankoop vele malen groter."
Wil je kennis en vaardigheden vergroten en meer "resultaat met nieuwsbrieven" ...
... schrijf je dan in voor gratis abonnement op onze tweewekelijks nieuwsbrief.