De meningen over het nut van nieuwsbrieven zijn aardig verdeeld. De een stuurt trouw iedere eerste donderdag van de maand een exemplaar uit, de ander vindt zoiets volkomen achterhaald. En is het nu wel of niet effectief?
We weerleggen graag 8 hardnekkige nieuwsbrief mythes
Nieuwsbrief mythes ontrafeld
- Nieuwsbrieven zijn ouderwets
Het versturen van nieuwsbrieven is inderdaad verdrongen door de opkomst van social media. Maar daar zijn veel grote bedrijven aardig op teruggekomen. Nieuwsbrieven vormen zelfs een belangrijk speerpunt binnen hun online marketing activiteiten en ze weten honderden nieuwe abonnees per dag te werven.
- Ik heb toch genoeg aan twitter en Facebook?
Ja, dat kan voldoende zijn. Zolang klanten op het juiste moment je tweet lezen en Facebook jouw bericht inderdaad in de spotlights zet. Maar lezers zijn vaak afgeleid door al het andere nieuws op die kanalen. Wil je 100% aandacht, dan is een gerichte email nieuwsbrief veel effectiever. - Nieuwsbrieven werven geen nieuwe klanten
Eén van de belangrijkste nieuwsbrief mythes is dat e-mailmarketing alleen maar interessant is voor bestaande klanten. Maar koester juist deze groep als wilt uitbreiden. Houd je ze enthousiast over je bedrijf en product, dan sturen ze vanzelf anderen naar je door. Je kunt ook slim enkele van de 33 tips voor meer nieuwe nieuwsbrief abonnees toepassen. - Ik schrijf al een blog, dus heb geen nieuwsbrief nodig
Nieuwsbrieven hebben een belangrijk streepje voor op blogs. Klanten hoeven namelijk niet steeds je site te checken of je nog iets nieuws hebt te melden.
Je levert het gewoon op een online presenteerblaadje aan. Wie het slim aanpakt licht een aantal interessante highlights uit en linkt door naar de betreffende blogartikelen. Kiezen tussen deze twee kanalen hoeft dus niet. - Nieuwsbrieven zijn saai
Pagina's vol oninteressante tekst die direct in de prullenbak belanden. Dat is het beeld dat veel mensen bij een nieuwsbrief hebben. Maar die tijd is echt voorbij. De nieuwste varianten lezen als een vlot magazine; met korte teksten, veel foto’s en filmpjes. Leuk opgemaakt, goed scrollbaar en niet te lang. Dat kan jij ook. - Ik heb geen nieuws, dus ik maak ‘m maar niet
Marketing via e-mail blijkt ruim 40X effectiever te zijn dan via social media. Doe daar dus je voordeel mee. Heb je geen nieuws? Ook een stand van zaken is interessant, of behandel een thema, beantwoord veelgestelde vragen of laat klanten aan het woord. Geen tijd of zin om te typen? Maak dan gewoon een filmpje. Of lees snel even 16 tips voor een spraakmakende nieuwsbrief - Niemand zit er op te wachten
Misschien dat er niet reikhalzend naar wordt uitgekeken, maar nieuwsbrieven zijn vaak erg welkom. Vooral als ze leuke tips bevatten of interessante acties.
Graag opvallen in de mailbox van je abonnee? Verander dan de titel. Dus geen ‘nieuwsbrief juni 2017’, maar ‘De zomercollectie is binnen’. Je kunt tegenwoordig ook zien of, waar en wanneer je nieuwsbrief is gelezen. Handig! - Het maken kost veel tijd
Kon het opmaken van je nieuwsbrief vroeger eindeloos duren, met de nieuwste systemen is het vaak binnen een half uurtje gepiept. Je kunt het prima zelf en het ziet er piekfijn uit. Tekst, plaatjes, video’s en linkjes zijn zo toegevoegd. Je stelt de juiste verzendtijd in en stuurt het met een druk op de knop naar al je contacten.
Na ontrafeling van bovenstaande nieuwsbrief mythes kan je met een vertrouwd gevoel meteen weer aan de slag met je eigen nieuwsbrief. Je nieuwsbrief abonnees kijken er al naar uit. Succes! :-)