Met vertrouwen een foutloze nieuwsbrief versturen. Dat wil iedereen. Helaas gaat het door drukte en haast wel eens mis. Je hebt het nog wel voor elkaar gekregen om voor de deadline een nieuwsbrief te maken maar dan komt de vraag ... kan ik nu eindelijk mijn nieuwsbrief versturen?
En ik kan je zeggen, het echt versturen van een nieuwsbrief is best spannend. Spannend als je bedenkt dat je met één druk op de knop honderden of zelfs vele duizenden mensen kunt bereiken.
Soms blijf je een beetje twijfelen omdat je foutjes snel over het hoofd ziet. Werken alle linkjes? Speelt de juiste video af? Of staat het woordje TEST nog in de onderwerpregel? Wat zou een checklist dan handig zijn om je op dit soort foutjes te attenderen.
Meestal ben je opgelucht dat je nieuwsbrief op tijd klaar is. Je vertrouwt er op dat alles werkt en klikt tot slot op verzenden. Maar is dat wel verstandig?
Ik zeg altijd "vertrouwen is goed, controle is beter".
Neem even de tijd voor een laatste controle. Zorg er voor dat je nieuwsbrief er net zo uit ziet zoals jij ook graag een nieuwsbrief van anderen ontvangt. Daarom heb ik een handige checklist voor je gemaakt zodat je stap voor stap kunt nalopen of je nieuwsbrief echt helemaal klaar is.
Checklist Nieuwsbrief Versturen
Om fouten te voorkomen, is het verstandig dat je eerst een test email aan jezelf stuurt. Zo kun je op links klikken en in het oog springende foutjes verbeteren. Hierdoor gaat de kwaliteit van je nieuwsbrief al direct omhoog.
Als de inhoud van de nieuwsbrief aan je wensen voldoet, voer dan met onderstaande checklist, een allerlaatste controle uit op de meest kritische onderdelen van je nieuwsbrief.
- Heb je een aantrekkelijke email onderwerpregel wat aanmoedigt om je nieuwsbrief te openen (lees ook blog: wat is de beste onderwerpregel) .
- Is het afzender e-mailadres goed (liefst een bedrijfs domeinnaam, geen algemene domeinnaam zoals gmail )
- Gebruik je consequent een herkenbare afzendernaam (naam van persoon, bedrijfsnaam of beide).
- Staat in de titelbalk de juiste tekst.
- Staat in de titelbalk de juiste verschijningsdatum.
- Staan de goede afbeeldingen bij de teksten.
- Controleer of alle links werken en de goede webpagina openen.
- Controleer de tekst in een actieknop en of de juiste actie wordt uitgevoerd
- Controleer of de juiste video wordt afgespeeld.
- Controleer tekst op spellingsfouten
- Zijn de adresgegevens correct en is de naam van de organisatie duidelijk te zien.
- Is de juiste verzendlijst met e-mailadressen geselecteerd.
- Staat de nieuwsbrief voor verzending ingepland op de juiste datum en tijd.
Alles gecontroleerd?
Druk dan met een glimlach op je gezicht op inplannen voor verzenden en opslaan.
Als je voor het versturen van je nieuwsbrief deze checklist doorloopt weet je zeker dat je niets belangrijks over het hoofd ziet.
Succes met je nieuwsbrieven.