E-mail marketing is een fantastisch middel voor communicatie met (potentiële) klanten. Het is snel, flexibel, goedkoop en meetbaar. Voorwaarde is alleen wel dat je e-mailadressen van je doelgroep hebt.
Hoe verzamel je e-mailadressen?
We gaan er voor het gemak vanuit dat je met een klantenbestand of opt-in adressenbestand aan de slag gaat, zoals wettelijk is voorgeschreven. Dat voor de formaliteit en dan nu: Kom maar op met die e-mailadressen!
Plaats een aanmeldformulier op je website
Het bekende aanmeldformulier voor op je website vormt de basis van een verzendlijst. Deze tip klinkt misschien erg logisch, maar met alleen het plaatsen kom je er niet. Om er optimaal gebruik van te maken (en dus zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen) is de zichtbaarheid en vindbaarheid van het formulier van groot belang. Plaats het of verwijs er in ieder geval vanaf de homepage naar.
Geef een reden om in te schrijven
Veel inschrijvers zoeken een reden om in te schrijven. Vertel bij het aanmelden waarvoor iemand zich inschrijft en vermeld de frequentie. Bijvoorbeeld "Wekelijks exclusieve tips ontvangen?" Op die manier benadruk je de toegevoegde waarde van de nieuwsbrief, wat inschrijven bevordert.
Beloon het inschrijven
Een beloning of cadeautje voor het weggeven van een stukje privacy als een e-mailadres helpt het aantal inschrijvingen vergroten. Denk hierbij aan een waardevol e-book of eenmalige kortingsbon. In het nieuwsbriefsysteem is dit eenvoudig in te stellen met een welkom e-mail.
Promoot het aanmeldformulier online
Het aanmeldformulier staat op je website ondersteunt met een duidelijke uitleg en een cadeautje.
Nu begint het leuke werk: promotie.
- Plaats een link naar het aanmeldformulier in je e-mail handtekening
- Promoot de nieuwsbrief via Social Media in de vorm van berichten
- In het bestelproces van een webshop laat je bezoekers zelf de nieuwsbrief aanvinken
Voorkom afmeldingen
Beetje zonde als mensen zich uitschrijven na al die moeite die je hebt gedaan om e-mailadressen te verzamelen. Regelmaat en herkenbaarheid van je nieuwsbrief spelen daarbij een grote rol. Lees ook het speciale artikel over afmeldingen.
Met je eerste nieuwsbrief introduceer je gelijk je huisstijl en voorkom je dat een lezer de nieuwsbrieven die je in het vervolg stuurt niet herkent.
Tot slot: Houd het contact vervolgens warm en stuur met regelmaat (minimaal 1x per maand) nieuwsbrieven.