Starters, ZZP-ers en MKB ondernemers zijn voor online contact met klanten en geïnteresseerden afhankelijk van hun verzendlijst met mailadressen.
Daarom zijn er ook zoveel artikelen geschreven over het verzamelen van mailadressen en het onderhouden van contact met je klanten. Helaas zijn veel van die artikelen ook nog eens redelijk technisch.
Wat moet je dan doen als je tijd tekort komt en zelf niet technisch bent? Hoe kom je dan aan extra e-mailadressen zodat je verzendlijst groeit en de kans op extra omzet toeneemt.
Start dan eens met onderstaande tips. Bij sommige tips heb je misschien een beetje hulp nodig, maar de meeste zijn echt binnen 5 minuten uit te voeren.
Deze tips zijn voor iedereen die gemakkelijk e-mailadressen wil verzamelen.
Ben je er klaar voor? Start ...
Tips met snelle aanpassingen
- Zet onder elke e-mail die je verstuurt een link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief. Dit kun je makkelijk standaard instellen in de handtekening (signaturen) van je mailprogramma.
- Plaats de link naar je aanmeldformulier simpel en effectief in je Twitter profiel of in je Facebook bedrijfspagina.
- Maak een social post met een link naar je aanmeldformulier en zet dat bericht vast aan de bovenkant van je Facebook bedrijfspagina.
- Gebruik op je Facebook bedrijfspagina de grote blauwe registratie knop om in te schrijven via je aanmeldformulier. Zo krijg je meer vind-ik-leuks, meer reacties en meer klikken naar je aanmeldformulier.
- Maak verleidelijke afbeeldingen om mensen aan te moedigen om zich in schrijven voor je nieuwsbrief. Plaats deze afbeeldingen in berichten op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn
- Houd het aanmeldformulier zo eenvoudig mogelijk. Vraag in eerste instantie alleen gegevens die je echt nodig hebt, dit levert je meer aanmeldingen op.
Ideale aanpassingen aan je website
- Zet in de menubalk van je website een link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief. Of nog beter zet het aanmeldformulier direct zichtbaar op de homepagina van je website.
- Plaats in de footer of zijbalk van je website een link, klikbare button of het aanmeldformulier. Geef de klikbare button een opvallende kleur die afwijkt van de huiskleur van de website.
- Heb je een blog? Beloon mensen die jouw blog artikel helemaal tot het eind lezen. Die zijn geïnteresseerd. En daarom is het eind van het artikel de perfecte plaats om ze te vragen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Plaats een klikbare button, een link of een aanmeldformulier aan het einde van elke blogpost die je schrijft.
Vraag om mailadressen
- Als je naar een beurs, tentoonstelling of netwerkbijeenkomst gaat, vraag dan aan iedereen die je spreekt om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Of nog beter, neem een iPad mee zodat mensen zich direct kunnen aanmelden. Vraag hetzelfde aan mensen waarvan je een visitekaartje krijgt.
- Verzorg je een eigen evenement, vraag de deelnemers dan om zich aan te melden voor je nieuwsbrief
- Vraag mensen om hun geboortedatum en verstuur maandelijks of op de verjaardag een feestelijke e-mail met een extraatje voor de jarigen.
- Geef iets weg zoals proefmonsters, een rondleiding, een advies, een gratis handleiding, een infographic of een instructie-video als iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief.
- Vraag je klanten om vrienden aan te melden voor de nieuwsbrief. Geef ze een korting als wederdienst.
- Heb je wel een lijst met postadressen maar dan zonder een e-mailadres? Stuur deze mensen een brief met een e-mailaanbod dat kan worden ontvangen wanneer de ontvanger zich aanmeldt voor je nieuwsbrief.
- Als je een winkel hebt, plaats dan bij elke kassa de mogelijkheid om aan te melden voor je nieuwsbrief. Laat je medewerkers de voordelen van de nieuwsbrief benadrukken (zoals exclusieve kortingen en (VIP) avonden).
- Zet een viskom op de balie of naast de kassa en vraag naar visitekaartjes en toestemming om een nieuwsbrief toe te zenden. Geef dan maandelijks een prijs weg aan de nieuwe inschrijvers en kondig het aan in je volgende editie
Wil je meer tips? Bekijk dan eens: 33 tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Wil je op de hoogte blijven voor meer "resultaat met nieuwsbrieven" schrijf je dan in voor onze tweewekelijks nieuwsbrief.