Hoe verminder ik mijn percentage afmelders?

Hoe verminder ik mijn percentage afmelders?

Als het hoge percentage nieuwsbrief uitschrijvers je slapeloze nachten bezorgt, dan zullen deze 5 tips er voor zorgen dat je weer rustig kunt slapen. Eigenlijk is het heel makkelijk: verplaats je een ogenblik in de positie van je abonnees. 

5 Tips om het aantal afmelders te verminderen


1. Vraag toestemming
Niemand houdt er van om ongevraagd nieuwsbrieven te ontvangen: stuur dan ook geen nieuwsbrieven naar abonnees of contactpersonen die vooraf geen toestemming hebben gegeven om je nieuwsbrieven te ontvangen.

Als je dat wel doet, is het zeer waarschijnlijk dat zij zich zullen afmelden of uitschrijven voor ontvangst van toekomstige nieuwsbrieven. 

2. Begrijp wat je doelgroep wil
Ook is het vrijwel nutteloos om een nieuwsbrief te versturen over een boekhoudkundig pakket aan een journalist. Zoals Sherlock Holmes zei: "Watson, veronderstel niet dat het zo is, want schijn bedriegt." Het gaat om feiten.

Zorg ervoor dat je precies weet wat je doelgroep graag leest en stuur dan een relevante nieuwsbrief met een inhoud die van waarde is voor je abonnee.

3. Verstuur niet te vaak
Het schrijven en versturen van vele nieuwsbrieven betekent niet dat je vanzelf betere resultaten krijgt. Door middel van testen moet je zelf eerst de juiste frequentie van verzenden vaststellen en je er dan ook aan houden.

Hoewel het sterk afhankelijk is van wat je verstuurt en om wat voor soort publiek het gaat is het raadzaam om tussen de 1 a 4 keer per maand een nieuwsbrief te versturen (uiteraard komen uitzonderingen voor). Je abonnees herinneren zich dan nog je vorige nieuwsbrief en kijken weer uit naar de volgende.

4. Wees relevant
Denk na over waarmee jouw nieuwsbrief je abonnee echt helpt. Verplaats je in de positie van je abonnee en stel jezelf 3 vragen: Wat wil mijn abonnee, waarom wil mijn abonnee dat en hoe kan ik daarbij helpen. En dan geef je met je nieuwsbrief je beste informatie. Schrijf in ieder geval over onderwerpen die echt belangrijk zijn voor je abonnee's.

5. De belangrijke onderwerpregel
Het lijkt een cliché, maar het grootste deel van de tijd worden alleen de kopregels gelezen. Om je abonnee toch zover te krijgen om je nieuwsbrief te openen is sterk afhankelijk van hoe creatief, direct en overtuigend de onderwerpregel is. 

Tot slot
Het bovenstaande lijkt misschien gezond verstand, maar veel mensen maken onbewust nog fouten.

Daarom deelt Nieuwsbriefsysteem in blogartikelen actuele en praktische ervaring waarmee onze klanten het beste resultaat uit hun nieuwsbrieven kunnen halen.

Start vandaag nog met deze tips en verstuur je beste nieuwsbrief.