Sluit je nieuwsbrief aan bij de wensen en behoeften van je lezer en waar kan deze nog verbeterd worden?
Recent onderzoek laat zien dat er bij alle e-mailnieuwsbrieven ruimte is voor optimalisatie; bij de een wat meer dan bij de ander. (bron: DDMA)
De volgende aanbevelingen zijn simpel maar onmisbaar in een goede e-mailnieuwsbrief. Soms moet je weer even checken of de basis op orde is.
Aanbevelingen in een 10 punten checklijst:
- Zorg ervoor dat de onderwerpregel nieuwsgierig maakt of de interesse wekt.
- Zorg ervoor dat de afzender en de onderwerpregel bij elkaar aansluiten.
- Stem het eerste artikel in de nieuwsbrief af op de onderwerpregel.
- Zorg ervoor dat in de nieuwsbrief de nadruk ligt op bedrijfsgerelateerde informatie die relevant en actueel is voor de lezer.
- Zorg ervoor dat het meest belangrijke item in de nieuwsbrief er uit springt. Middels de indeling, het kleurgebruik of gebruik van afbeeldingen kan de aandacht daar naar toe worden getrokken.
- Kies voor een korte welkomsttekst zodat het niet te veel ruimte in de nieuwsbrief neemt. Of ga na of een welkomsttekst überhaupt van waarde is en deze ruimte zich misschien beter leent voor een artikel of een aanbieding.
- De lezer wenst maximaal vijf artikelen in een nieuwsbrief te lezen. Wees hiervan bewust en denk vooraf na over het aantal artikelen in de nieuwsbrief.
- Zorg ervoor dat bij een verticale indeling van de nieuwsbrief de afbeeldingen aan de ene kant staan en de tekstkaders aan de andere kant.
- Zorg voor aansprekende en passende afbeeldingen in de nieuwsbrief.
- Gebruik frisse kleuren in de nieuwsbrief die aansluiten bij de organisatie. En voer het kleurgebruik op eenzelfde manier door in de gehele nieuwsbrief.