Wat zijn de nieuwste inzichten over de ideale verzendtijd van je email nieuwsbrief? In theorie zou je een email nieuwsbrief om 17:00 uur kunnen versturen. Maar is dat eigenlijk wel logisch?
Om 17 uur zitten veel mensen in de auto, veelal in de file. Gaan om 18 uur eten. Doen om 19 uur de kinderen in bad. En ja hoor... om 20 uur bekijken ze eindelijk weer emails. Is er een ideale verzendtijd voor je nieuwsbrief? Tijd voor een onderzoek.
Als je rondvraagt heeft ieder zo z'n eigen voorkeur voor een verzendtijdstip.
Daarom kan het geen kwaad om naar algemene gegevens te kijken. Niet iedereen heeft de tijd om uitgebreid het ideale verzendmoment te vinden. En als je geen tijd hebt om te testen is het heel plezierig om een overzicht met gemiddelden te hebben.
Wist je dat e-mail een korte levensduur heeft?
Uit onderzoek met 21 miljoen marketing-emails aan consumenten blijkt dat 23% van de e-mails worden geopend binnen 1 uur na verzending, 8% tussen 2 - 4 uur, 3% tussen 5 - 15 uur. En 1% tussen 16 - 24 uur na aflevering.
E-mails bereiken dus het beste resultaat in het eerste uur na verzending. In het 2e uur halveert het resultaat. Na 5 uur zakt het effect weg naar enkele procenten.
De levensduur van een email nieuwsbrief is dus relatief kort, waardoor het nauwkeurig plannen van de verzending essentieel is.
Populaire verzenddagen
Uit onderzoek van het Nederlandstalig Nieuwsbriefsysteem.nl dat door veel ZZP'ers en MKB ondernemers wordt gebruikt blijkt dat donderdag en vrijdag de meest populaire verzenddagen zijn, die ook de meeste opens en klikken opleveren.
Het beste verzendtijdstip
Nu je weet wat de meeste populaire verzenddagen zijn, moet je ook nog weten of er nog een bepaald tijdstip is waarop je het beste kunt verzenden. De beste verzendtijdstippen met de meeste opens zijn 8, 11 en 14 uur.
Maar staar je niet blind op deze tijden. Vindt voor jezelf uit of dit zo is (jij hebt misschien een ander publiek).
Het nadeel van verzenden op piektijden is dat dit bij de ontvangers tot een overvolle e-mail inbox kan leiden. Voorkom dit door jouw nieuwsbrief net buiten de piektijden te gaan verzenden.
Misschien is het een idee om jouw nieuwsbrieven eens in de vroege avond te versturen. Om 20 uur zijn mensen thuis, worden weinig nieuwsbrieven verzonden, valt jouw nieuwsbrief op, krijgt meer aandacht, wordt geopend en scoort klikken.
Of wat denk je van het volgende: "Het eerste wat iemand tegenwoordig doet als hij wakker wordt, is op zijn mobiel kijken. Hier zou je als bedrijf gebruik van kunnen maken, door te testen wat het effect is van een hele vroege ochtend verzending".
Wat kan je hiervan leren?
De beste verzenddagen zijn donderdag en vrijdag
De beste verzenduren om de meeste opens en klikken te krijgen zijn: 8, 11 en 14 uur.
Je kunt slim opvallen door net buiten de drukke piektijden te verzenden. En als je tijd hebt, experimenteer dan eens met de kansrijke verzendmomenten in de vroege ochtenduren of vroege avonduren.
Kijk in je eigen rapportage om erachter te komen welke dag en welk tijdstip voor jouw abonnees het beste werkt.
Met dit artikel hoop ik je meer inzicht en een slimme aanpak te hebben gegeven in je zoektocht naar het ideale verzendtijdstip.
Doe er je voordeel mee!