Één van de vragen die vaak gesteld wordt over nieuwsbrieven is wanneer het de beste dag is om te versturen. Al vanaf de opkomst van emailmarketing is dit één van de meest onderzochte vragen. Ieder jaar worden de cijfers opnieuw onderzocht.
Wat blijkt als eerste?
Nederland is zo ongeveer kampioen op het gebied van e-mailmarketing, want er worden hier gemiddeld meer nieuwsbrieven verstuurd dan in de VS, Australië, Engeland. Nu weten we waarom onze mailboxen zo vol zitten!
Donderdag is de populairste dag
Dinsdag en vrijdag nemen de tweede en derde plek in. Maar deze dagen springen er niet uit qua open ratio en doorklik ratio!
Wanneer worden e-mails dan wel het meest gelezen en doorgeklikt gedurende de week?
Op de doordeweekse dagen zijn maar kleine variaties zien. De open ratio is gemiddeld 31,8% en de klik ratio gemiddeld 7,5% Alleen op zaterdag en zondag liggen de percentage wat lager.
De meeste mails worden verstuurd rond 8, 10 en 12 uur
Maar wanneer worden ze het beste geopend gedurende de dag? Bij bedrijven die gemaild worden ligt de piek in het openingsmoment rond 8.00 uur in de ochtend. Bij consumenten (particulieren) ligt de piek op 20.00 uur in de avond.
Het effect van intensiever contact is terug te zien in rendement
Wanneer de frequentie van e-mailcontact hoger wordt, zal de ontvanger netto meer e-mails openen, klikken en vaker tot actie overgaan.
Wat moet je nu doen?
Plan je mailing aan bedrijven in om 7 uur, want om 8 uur ligt er een openingspiek. Maar ook in de uren daarna leest men jouw mail gelijkmatig over de dag verdeeld, tot ongeveer 21.00 uur. De dag van de week maakt niet zoveel uit.
Je doet er goed aan om zelf te testen welke dag en welk tijdstip het beste resultaat heeft voor een e-mail nieuwsbrief. Bij het gebruik van het Nieuwsbriefsysteem kun je zelf heel eenvoudig je eigen resultaten analyseren. Kijk bij Rapportages in de kolom Geopend. Analyseer rond welk tijdstip je de meeste opens krijgt.
Start vandaag nog met het analyseren van je eigen rapportage.