Nieuwsbrief rapportage en beter scoren

Nieuwsbrief rapportage en beter scoren

Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief? Dan ben je vast ook benieuwd naar het effect van je nieuwsbrief. Waarschijnlijk gebruik je daarvoor al het nieuwsbrief rapportage overzicht om snel en makkelijk het resultaat van je eigen nieuwbrieven te analyseren. 

Zo zie je in het rapportage overzicht voor elke nieuwsbrief het aflever-, open-, klik- en het effectiviteit-cijfer. Beschouw het als een rapportcijfer voor je nieuwsbriefverzending.

Maar hoe goed is je eigen prestatie?

Misschien herken je de schoolsituatie nog wel dat je goede cijfers wilde halen. En tegelijk ook wilde weten wat het gemiddelde cijfer van de anderen was. Dan wist je of je het goed of slecht had gedaan.

Daarom is het nieuwsbrief rapportage overzicht uitgebreid met een blauwe regel die de gemiddelde prestatie weergeeft van alle nieuwsbriefverzendingen uitgevoerd door klanten van Nieuwsbriefsysteem. Nu kan je snel en makkelijk je eigen prestaties evalueren.

Maar hoe verbeter je nu je eigen resultaten zodat je boven het gemiddelde uitstijgt Laten we samen de cijfers doornemen en aangeven wat jouw resultaten verbetert.

Aflever-percentage 

Zit je boven het gemiddelde? Je hebt een verzendlijst met e-mailadressen waar zonder problemen kan worden afgeleverd.

Zit je onder het gemiddelde? Dan bevat je verzendlijst een hoeveelheid mailadressen waar een probleem mee is en niet kan worden afgeleverd. Voorbeelden zijn nep-mailadressen, e-mailadres is niet meer in gebruik, e-mailadres is fout geschreven. Gelukkig worden deze e-mailadressen door Nieuwsbriefsysteem automatisch in je verzendlijst gekenmerkt als "bounced" en krijgen in het vervolg geen nieuwbrief meer. Daardoor zal je volgende verzending naar alle waarschijnlijkheid weer betere cijfers opleveren.

Tips om je aflever-percentage te verhogen

  1. Zorg er voor dat je verzendlijst alleen mailadressen bevat van mensen die toestemming hebben gegeven om je nieuwsbrief te ontvangen. Dat kunnen mailadressen van bestaande klanten of geïnteresseerden zijn. Of je kunt emailadressen verzamelen via een aanmeldformulier (met dubbele opt-in) op je website. Gebruik in ieder geval geen gekochte mailadressen en verzamel geen mailadressen van websites of forums.  
  2. Verder is het belangrijk om een eigen (bedrijfs)domeinnaam te gebruiken in je eigen afzender emailadres. De internet service providers die je nieuwsbrieven behandelen vinden dit professioneel en betrouwbaar. Een eigen domeinnaam is al voor een paar euro te koop. Gebruik dus geen gratis mailadressen van Gmail, Hotmail, Ziggo e.a. voor het versturen van je nieuwsbrieven.  
  3. Verder bestaat de kans dat een spam-filter je nieuwsbrief in de folder met ongewenste reclame aflevert. Wil je echter als een professionele en betrouwbare verzender van nieuwbrieven bekendstaan bij de Internet Service Providers? Dan is het noodzakelijk om in de DSN van je eigen (bedrijfs)website een SPF- en DKIM record aan te brengen. Daarmee geef je aan dat je toestemming geeft dat je eigen nieuwsbrieven via nieuwsbriefsysteem.nl worden verzonden.

    PRO-TIP: In je account op Nieuwsbriefsysteem kun je de in te stellen SPF- en DKIM records vinden bij instellingen. Geef de PDF met de instellingen aan je website beheerder, die brengt de wijzigingen in een paar minuten aan. Je verzendreputatie neemt toe en je nieuwsbrieven worden in de primaire email inbox afgeleverd. 

Open-percentage

Zit je boven het gemiddelde? Dan herkennen abonnees je afzendernaam of selecteren je onweerstaanbare onderwerpregel. 

Zit je onder het gemiddelde? Dan herkennen abonnees je nieuwsbrief niet.

Tips om je open-percentage te verhogen

  1. Zorg dat je een afzendernaam gebruikt met je (voor)naam gecombineerd met je bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld: "Klaas van Zonvakanties" of "Klaas | Zonvakanties".  
  2. Zorg dat je een nieuwsgierigmakende onderwerpregel gebruikt die de abonnee prikkelt om te openen.  
  3. Je kunt ook af en toe een opvallende emoji in je onderwerpregel plaatsen. Lees meer: Gebruik emoji smileys

Klik-percentage

Zit je boven het gemiddelde? Dan is het voor je abonnees direct duidelijk waarop ze kunnen klikken in je nieuwsbrief.

Zit je onder het gemiddelde? Dan is het onduidelijk waarop geklikt kan worden.

Tips om je klik-percentage te verhogen 

  1. Het doel van een nieuwsbrief is om abonnees te informeren en te laten klikken naar je website of webshop. Zo krijg je meer inschrijvers, klanten of omzet. 
  2. Maak een blauw onderstreepte tekst, button of afbeelding klikbaar 

Effectiviteit

Zit je boven het gemiddelde? Dan is je nieuwsbrief geweldig effectief voor je bedrijf.

Zit je onder het gemiddelde? Dan is je nieuwsbrief informatief en is er minimaal geklikt

Tips om je effectiviteit te verhogen

  1. Zorg voor vertrouwen en maak direct duidelijk dat de nieuwsbrief van jou komt.
  2. Wees duidelijk waar je wilt dat geklikt  wordt.

Kort samengevat

Scoor beter. Neem actie en stijg met je resultaten boven het gemiddelde uit. Gebruik de bovenstaande tips zodat nieuwsbrieven het (verkoop)succes van je bedrijf of organisatie aanzienlijk vergroten.

Bekijk nu je eigen rapportages in Nieuwsbriefsysteem