Een spraakmakende nieuwsbrief maken die ook nog goed gelezen wordt, zo makkelijk is dat niet. Laat de nieuwsbrief inspiratie het afweten of zoek je naar nieuwe manieren om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen? Hierbij 16 tips voor een spraakmakende nieuwsbrief:
Verras met een schurende titel
- Gebruik tegenstellingen, werk met een verbod 'klik hier niet als je bang bent voor spinnen' of durf te choqueren:'read this piece of shit'. Hoe schurender de titel, hoe meer mensen de nieuwsbrief zullen openen.
- Maak waar wat je in de titel belooft. Zorg dat het een logisch geheel wordt.
- Zorg voor een ongebruikelijke combinatie van begripswerelden. Denk aan 'arrogante zwerver', 'Afgetrapte Louboutins'.
- Zet woorden uit verschillende niveau's bij elkaar. Bijvoorbeeld 'hé mattie, gaan we vanavond een vorkje prikken?' (Straattaal en taal uit zeer beschaafde kringen).
Relevante onderwerpen
- Vraag je abonnees om hulp. Vraag je lezers wat ze vinden van je nieuwsbrief en wat ze anders zouden willen zien. De beste nieuwsbrief inspiratie denkbaar!
- Gebruik een contentkalender en speel in op jaarlijkse gebeurtenissen. Denk aan klassiekers als Carnaval, Valentijnsdag, Koningsdag, Moederdag, Pinksteren, Vaderdag, de seizoenen, sportevents, het Songfestival, Sinterklaas, Kerst en natuurlijk Oud & Nieuw.
- Durf af te wijken van de klassiekers: grappige, een beetje rare dagen doen het altijd goed. De dag van de baard, de dag van de bakfietsmoeder.
- Bewaar goede ideeën. Schrijf goede ideeën op en laat ze niet zomaar verkommeren omdat je er op dit moment nog niets mee kunt. Goede ideeën vinden elkaar op een gegeven moment vanzelf en groeien uit tot geweldige content. Geef ze die kans. Handig voor als je af en toe inspiratie nodig hebt.
- Informeer je lezers over ontwikkelingen in je bedrijf. Achter de schermen- informatie doet het altijd goed. Geef ze daarnaast kennis over je vakgebied mee.
- Zorg voor een column. Of een gastblog. Of nodig een BN'er of influencer uit om aan je nieuwsbrief medewerking te verlenen.
- Verras met kleur. Een technisch bedrijf hoeft echt niet altijd een nieuwsbrief in zwart-wit of rood te sturen. Probeer eens donkerblauw met oranje, roze met geel. Elke social media is al ingericht in blauw, dit is je kans om met je eigen nieuwsbrief op te vallen.
- Verbind vroeger met nu, staat garant voor grote hilariteit. 'Vroeger gebruikten we nog ... , maar nu hebben we gelukkig de ... '.
Entertain met multimedia
- Voeg in je nieuwsbrief voorbeelden in van reacties die je krijgt op je social media.
- Voeg een infographic toe. Of een info comic, een strip of emojis. Maak het leuk voor je nieuwsbriefabonnees.
- Video, vlogs, animaties, cinemagraphs ... als het maar beweegt. Je kunt extern materiaal gebruiken van YouTube, of zelf een video of een wekelijkse vlog maken. Als het maar te maken heeft met je onderwerp of bedrijf.
- Gebruik een fantastisch nieuwsbriefsysteem. :-)
Tot slot ...
Zie dit artikel als een start om een spraakmakende nieuwsbrief te maken. Zorg dat je opvalt en verhoog daarmee de kans dat mensen je nieuwsbrief openen en lezen.