Hoe houd je de inhoud van je nieuwsbrief aantrekkelijk? Heb je geen inspiratie? Breekt het zweet je uit omdat je geen idee hebt wat je deze keer in je nieuwsbrief wilt zetten? Je bent niet de enige. Regelmatig krijgen we van ZZP'ers en MKB ondernemers de vraag of we ideeën hebben voor hun nieuwsbrief. Speciaal voor hen hebben we tips verzameld waardoor je deze stress niet meer zult hebben.
Hieronder volgen 6 inspiratie tips voor je nieuwsbrief
- Volg je concurrenten
Ook je concurrenten versturen regelmatig een nieuwsbrief. Laat je inspireren door hen. Zij spreken een vergelijkbare doelgroep aan en schrijven vast ook over interessante onderwerpen.
Onderwerpen waar je misschien nog niet aan had gedacht. Als je jezelf abonneert op hun nieuwsbrieven, dan krijg je vast ideeën hoe je dat zelf beter kunt doen. - Lees blogs, websites en vakbladen
Zet je favoriete website en blogs in je favorieten. Lees regelmatig vakinfo. Laat je inspireren door wat vakbladen of relevante blogs bieden aan informatie, ontwikkelingen, actualiteiten en nieuws. Zo kun je in je nieuwsbrief trends en ontwikkelingen in je vakgebied begrijpelijk uitleggen of jouw visie geven.
Als je lid bent van een brancheorganisatie kun je dat ook gebruiken als informatiebron. Of wat denk je van informatie van experts in je vakgebied. Zij bezitten ook waardevolle informatie die je als inspiratiebron kunt gebruiken.
Voor jou zijn ontwikkelingen misschien vanzelfsprekend maar voor je nieuwsbrief abonnees veelal niet. - Vraag collega’s om hulp
Samen met je collega’s werk je aan de groei van de organisatie. Collega’s die dagelijks in contact zijn met klanten hebben meestal wel ideeën om je nieuwsbrief te vullen. Denk aan nieuwe producten en diensten, bepaalde klant situatie of welke problemen worden zo al opgelost.
Overleg één keer per kwartaal over de nieuwsbrief. Bewaar alle bevindingen in een document en raadpleeg dat als je even geen inspiratie hebt. - Vraag het aan je nieuwsbrief abonnees
Niemand weet beter wat ze in je nieuwsbrief willen lezen dan de ontvangers zelf (je klanten, prospects, relaties, leden, medewerkers). Om inspiratie op te doen, kun je een onderzoek doen onder je nieuwsbrief abonnees.
Welke onderwerpen sprak hen in het verleden aan en wat willen ze nu graag weten? Je kunt mensen interviewen of vragen om een enquete in te vullen. - Speel in op jaarlijkse gebeurtenissen
Met je nieuwsbrief kun je heel goed inspelen op jaarlijkse gebeurtenissen. Denk aan Carnaval, Pasen, Koningsdag, Hemelvaart, Moederdag, Pinksteren, Vaderdag, de seizoenen, vakanties, sportevenementen, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw. - Bewaar je ideeën
Voorkom dat je ideeën vergeet of kwijtraakt omdat ze op losse geeltjes staan. Maak een online notitieblok. Handig om te raadplegen en handig als je een nieuwe ingeving krijgt. Zo heb je het hele jaar door inspiratie voor je nieuwsbrief.
Voorkom dat je de nieuwsbrief alleen maar verstuurt om het versturen. Wees interessant, geef oplossingen en help je nieuwsbrief abonnees verder zodat ze weer naar je volgende nieuwsbrief uitkijken.