Wereldwijd zijn er bijna 2,9 miljard e-mail adressen. Daarmee zijn e-mail nieuwsbrieven niet alleen belangrijk, maar moet het ook als marketing methode door elke organisatie gebruikt worden. Als je geen email nieuwsbrieven inzet om je bedrijf een impuls te geven, mis je de boot.
Nieuwsbrieven werken!
Of het nou gaat om bedrijfspromotie, verkoop, klantenbinding, klantenwerving of simpel het leveren van relevant nieuws dan kan dat perfect met een e-mail nieuwsbrief. Bedrijven, MKB ondernemers, non-profit, opleiding instituten en zzp-ers, iedereen is het er over eens: email nieuwsbrieven zijn vertrouwd en betaalbaar.
Hieronder volgen 8 essentiële tips om meer resultaat uit je nieuwsbrief te halen.
1. Stuur de juiste boodschap aan de juiste mensen op het juiste moment
Niet elke e-mail nieuwsbrief is voor iedereen in je klantenbestand relevant. Zorg er voor dat je je klantenbestand segmenteert in verschillende groepen (verzendlijsten). Vervolgens stel je een aangepaste nieuwsbrief samen voor elke groep (verzendlijst). Experimenteer dan ook met het verzenden van nieuwsbrieven op verschillende dagen en tijden. En kijk dan wat voor jou het beste resultaat oplevert. Optimale verzendtijden verschillen op basis van je klanten en de branche waar je in zit.
2. Ken je doelen
Begrijp het doel van je nieuwsbrief en zorg ervoor dat het specifiek en meetbaar. Welk doel je ook kiest, zorg er voor dat je "oproep tot actie" daarmee in overeenstemming is. Plaats dus een [koop] of [lees meer] actie in je nieuwsbrief als je wilt dat mensen iets kopen of iets lezen.
3. Zorg er voor dat je nieuwsbrief waardevolle informatie bevat
Beantwoord met je nieuwsbrief de belangrijkste vraag van je nieuwsbrief abonnee "Wat heb ik aan deze nieuwsbrief?". De echte vraag voor jezelf is dus: "Wat winnen mijn abonnees met deze nieuwsbrief?". De inhoud van je nieuwsbrief moet je abonnees waarde bieden, een probleem oplossen of ze ergens mee helpen.
4. Neem een "oproep-tot-actie" op
Controleer of je nieuwsbrief een duidelijke en overtuigende "oproep-tot-actie" heeft. Een klikbare knop of een klikbare tekstlink. Maak het je abonnees makkelijk om actie te nemen. Bijvoorbeeld, het aanmelden voor een gratis proefperiode, het invullen van een formulier om extra informatie te krijgen of om een specifiek nummer te bellen.
5. Kies een boeiend onderwerp
Veel mensen kijken simpelweg naar de e-mail onderwerpregel en beslissen dan of ze de nieuwsbrief zullen openen of niet. Omdat die onderwerpregel het eerste is wat mensen van je zien, is die heel belangrijk. Zorg er voor dat die onderwerpregel kort en krachtig is (maximaal 50 karakters). Een effectieve onderwerpregel biedt iets van waarde voor je abonnee's en roept een gevoel van nieuwsgierigheid, urgentie of opwinding op.
6. Vermijd spam gevoelige woorden
Vermijd spam gevoelige woorden waardoor spam-filters je nieuwsbrief kenmerken als spam of ongewenste reclame. Vermijd ook meerdere uitroeptekens en schrijf ook niet alle woorden met hoofdletters. Lees hier meer over in het artikel: "vermijd 15 woorden in onderwerpregel".
7. Zorg dat je nieuwsbrief opvalt
Het is van cruciaal belang dat je nieuwsbrief mooi is opgemaakt en opvalt. Dit gaat met behulp van opsommingstekens waar nodig, het opnemen van enkele afbeeldingen en korte zinnen of paragrafen. Als je nieuwsbrief er saai uitziet, zal je abonnee waarschijnlijk al snel op de delete knop drukken. En dat kan niet je bedoeling zijn.
8. Analyseer je resultaten
Besteed aandacht aan rapportage en statistieken zoals open- en doorklik ratio om een gevoel te krijgen hoe succesvol je nieuwsbrief is. Kijk naar wie de nieuwsbrief heeft geopend en kijk naar wie op meerdere links heeft geklikt. Dit kan er op wijzen dat vooral deze mensen geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief.
Door integratie met Google Analytics is eenvoudig te zien hoeveel bezoekers via de nieuwsbrief op de website zijn gekomen.
Start met je eigen nieuwsbrieven en gebruik bovenstaande tips om met je nieuwsbrieven belangrijke bedrijfsresultaten te creëren. Succes!
Wil je meer tips?
Nieuwsbrief maken met resultaat