Verzendlijsten

Lees veelvoorkomende vragen over het gebruik van verzendlijsten in Nieuwsbriefsysteem. Denk aan het importeren van e-mailadressen.

Verzendlijsten

  • Een verzendlijst is een verzameling abonnees met in ieder geval emailadressen waar een nieuwsbrief moet worden afgeleverd. Abonnees kunnen bestaan uit een (deel van) het klantenbestand of geïnteresseerden die hebben aangegeven de nieuwsbrief te willen ontvangen.

    Verzendlijsten kunnen ook speciaal zijn samengesteld voor een bepaald doel. Bijvoorbeeld abonnees uit een bepaald land of die aan een evenement hebben meegedaan. Of een verzendlijst met alleen interne medewerkers van een bedrijf. De verzendlijst kan van een abonnee naast een emailadres ook gegevens opslaan als naam, geslacht of bedrijfsnaam. Met de extra informatie is een email nieuwsbrief te personaliseren. 

  • Je kunt eenvoudig abonnees importeren via een Excel bestand. Je kunt bestanden van de volgende formaten .csv, .xls of .xlsx importen.

    Importeren gaat heel eenvoudig in 2 stappen:

    Stap 1

    • Kies in de menubalk [verzendlijsten]
    • Klik rechts op de knop [abonnees] en kies [+ toevoegen]
    • Kies [importeren uit Excel]
    • Selecteer het bestand vanaf je computer
    • Zet een vinkje bij [ik mag deze abonnees mailen)


    Stap 2

    Tijdens het importeren krijg je onderaan een vraag: Bestaande abonnees overschrijven? Als je dit wel aanvinkt, dan worden bestaande abonnees overschreven met informatie uit je Excel sheet. 

    Als je dit niet aanvinkt, dan worden dezelfde abonnees niet overschreven en worden ook niet dubbel toegevoegd. Er worden dan alleen nieuwe abonnees toegevoegd.

    Er ontstaan dus nooit dubbele e-mail adressen in je verzendlijst.

  • Ja, je kunt je klantenbestand(en) eenvoudig importeren. Volgens de wet mag je alleen abonnees, bestaande klanten en geïnteresseerden die je vooraf expliciet toestemming hebben gegeven, een nieuwsbrief sturen.

    Als blijkt dat er ongevraagd nieuwsbrieven worden verzonden, wordt je account zonder overleg geblokkeerd. 

  • Hard bounce
    Een Hard bounce is e-mailadres dat permanent onbruikbaar is zodat er definitief geen nieuwsbrief kan worden afgeleverd. Nieuwsbriefsysteem kenmerkt zulke e-mailadressen als "bounced" in de verzendlijst en stuurt in het vervolg geen nieuwsbrieven meer naar dat e-mailadres.
    Voorbeelden zijn: e-mailadres is nep, e-mailadres is fout geschreven, e-mailadres wordt niet meer gebruikt, werknemer werkt niet meer bij bedrijf en e-mailadres is niet meer in gebruik. 

    Soft bounce
    Bij een Soft bounce betreft het een geldig e-mailadres met een tijdelijk probleem, bijvoorbeeld omdat de e-mailbox vol zit of dat er geen verbinding met de email server is of dat het email bericht te groot is. Gedurende een bepaalde periode (ongeveer 3 dagen) zal er geprobeerd worden om de verzonden nieuwsbrief alsnog af te leveren. Lukt dat niet dan wordt dat e-mailadres in Nieuwsbriefsysteem alsnog gekenmerkt als "bounced" en ontvangt geen nieuwsbrief meer.

  • Bouncers worden in de rapportage gekenmerkt als – niet afgeleverd - . In de verzendlijst wordt een emailadres gekenmerkt als bounced. Zo’n emailadres krijgt geen nieuwsbrief meer.

    Op deze wijze blijft je verzendlijst gevuld met kwalitatieve e-mailadressen, blijft je reputatie als verzender van nieuwsbrieven hoog en wordt je nieuwsbrief in de email inbox van je abonnee's afgeleverd. In de verzend rapportage zie je dan een hoog afleverpercentage dicht tegen de 100%. 

  terug naar alle categorieën